U Zagrebu se sastaju predstavnici svih pilota Europe

Podijeli našu objavu prijateljima

Krajem rujna 2013. godine se u Zagrebu priprema sastanak predsjednika nacionalnih pilotskih udruga Europe. Na dnevnom redu su glavni izazovi s kojima se piloti Europe danas susreću, poglavito gospodarska situacija i nova pravila o radnom vremenu posada zrakoplova. Sastanak, kojem je domaćin Hrvatski sindikat prometnih pilota, će okupiti predstavnike pilota Njemačke, Francuske, Velike Britanije, Španjolske, Skandinavije i drugih europskih zemalja.

Piloti Europe, udruženi u krovnu udrugu European Cockpit Association, nastavljaju lobirati protiv trenutno važećeg prijedloga novog pravilnika o radnom vremenu. Ukoliko Europska unija usvoji trenutni prijedlog, to će značiti degradaciju sigurnosti u nekoliko europskih zemalja jer će, primjerice, piloti moći slijetati nakon što su budni proveli 22 (dvadeset i dva!) sata. Potkrijepljeni znanstvenim dokazima i analizama, piloti inzistiraju da se neka od predviđenih ograničenja dodatno postrože. U sklopu ove inicijative početkom godine je održan prosvjed pilota diljem Europe, čemu su se pridružili i piloti u Hrvatskoj. U lipnju su predstavnici pilota sudjelovali i u raspravi u Europskom parlamentu. Kao nastavak ovih akcija, ovih dana su sve nacionalne pilotske udruge poslale apel svojim nadležnim Ministrima prometa, upozoravajući na degradaciju sigurnosti letenja i tražeći da se sadašnji prijedlog pravilnika odbije, kako bi u novi pravilnik ušle sigurnosne mjere koje zahtijevaju. Tako su i predstavnici hrvatskih pilota uputili pismo Ministru pomorstva, prometa i infrastrukture, Siniši Hajdaš Dončiću. U pismu se navodi „apeliramo da sigurnost putnika stavite ispred komercijalnih interesa“. Nije naodmet napomenuti da uvažavanje mišljenja pilota ne šteti konkurentnosti, jer se radi o europskom pravilniku, dakle pravilima koji vrijede jednako i za konkurenciju u Hrvatskoj. S obzirom da sve veći udio hrvatskog tržišta uzimaju niskotarifni prijevoznici, kod kojih piloti rade na rubu zakonskog maksimuma, usvajanje strožih pravila bi koristilo konkurentnosti Croatia Airlinesa. Osim borbe za očuvanje stečenih standarda sigurnosti, biti će riječi i o problemima europskih pilota u ovom kriznom razdoblju i metodama ublažavanja krize.

U posljednje dvije godine u Europi je nestalo pet kompanija srednje veličine (Spanair, Malev, Cimber, Starairways, BMI baby) čime je bez posla ostalo oko 3000 pilota. Gotovo sve zrakoplovne kompanije Europe prolaze procese restrukturiranja pri čemu je samo u 2012 bez posla ostalo 33,000 radnika u zrakoplovnoj industriji, prvenstveno u neletačkim segmentima. Iako ne otpuštaju pilote (jer uspješno restrukturiranje podrazumijeva povećanje produktivnosti), velike nacionalne kompanije (uz nekoliko izuzetaka) već pet godina nisu zapošljavale nove pilote. U usporedbi s procesima restrukturiranja u ostatku Europe, u Hrvatskoj je slika nešto lošija. Nakon desetljeća ustupaka, prostora za daljnje povećanje produktivnosti hrvatskih pilota više nema. U posljednje dvije godine Croatia Airlines je napustilo oko 13% pilota. S druge strane, nakon što su čak četiri konzultantske kuće savjetovale otpuštanje 200 do 250 zaposlenih, otpušten nije još nitko. Piloti Croatia Airlines se s pravom pitaju: da li radimo sve više za sve manje da bi se dosadašnje stanje održalo što dulje? Piloti Europe su stava da se sadašnje stanje može popraviti konstruktivnim socijalnim dijalogom, kako s poslodavcima, tako i s regulativnim tijelima (ECA Position Paper, https://www.eurocockpit.be/stories/20130325/eca-reflects-on-economic-crisis-implications-for-aviation. O nastavku konkretnih mjera razgovarati će se na sastanku 24. rujna.

Podijeli našu objavu prijateljima
WebMasterHSPP
WebMasterHSPP
Članci: 19