Zanimanje pilot: u sigurnim ste rukama na svakom vašem letu

Podijeli našu objavu prijateljima

Čovječanstvo je oduvijek bilo fascinirano nebom, pa tako i letenjem. I ptice su nerijetko bile štovane kao božanstva ili svete životinje – neke su postojale samo u mitovima poput Feniksa, dok su drugima pripisivane magične moći ili ih se smatralo važnim simbolima.

Danas postoje druge vrste „ptica“ koje gospodare nebom – one metalne – a koje su povezale gotovo svaki kutak Zemlje. Njima upravljaju piloti i sudbina svih putnika je u njihovim rukama.

Avioprijevoz: najsigurniji oblik prijevoza

Otkako su braća Wright, Wilbur i Orville, 1903. godine izvela svoj prvi let zrakoplovom, razvoj zrakoplovstva odvijao se je ubrzano, omogućavajući ljudima sve dalja putovanja u sve kraćem vremenu.

Danas je avioprijevoz daleko najsigurniji oblik prijevoza, a rizik smrtnosti je u stalnom padu. Primjerice, rizik je u Sjevernoj Americi i Europi 1980-ih bio u rasponu od 0,37 do 0,52, da bi danas bio tek nešto veći od 0,1. Ako vas zanima što ti brojevi konkretno znače, donosimo i primjer (izvor IATA): Industrijski rizik smrtnosti u 2022. godini od 0,11 znači da bi u prosjeku osoba morala letjeti svaki dan 25.214 godina da bi doživjela fatalnu nesreću. Također nije istina da se zrakoplovne nesreće ne mogu preživjeti i zapravo je iznimno malo onih u kojima su svi putnici stradali, no one se, nažalost, najdulje pamte.

O svemu tome, pa tako i o strahu od letenja, bit će još riječi, no ovom prilikom prostor pripada – pilotima.

Zahtjevno školovanje

Zanimanje pilota nije nimalo jednostavno niti romantično kako neki zamišljaju, to doista nije posao koji svatko može raditi. Iako nije riječ o super-junacima, piloti moraju biti i fizički i mentalno sposobni da bi mogli redovito upravljati avionom.

Moraju imati dobar vid, sluh i koordinaciju pokreta, moraju biti u stanju donositi brze odluke te se pribrano snalaziti i u izrazito stresnim situacijama. Moraju biti u svakom trenu spremni na nepredviđene situacije poput lošeg vremena, kvara opreme ili medicinskih hitnih stanja. Treba li uopće spominjati da ih odlikuje visoka razina odgovornosti za živote putnika? Govorimo li o velikim putničkim zrakoplovima koji prevoze i nekoliko stotina putnika, jasni su razmjeri odgovornosti pilota.

Koliko dugo će se pilot školovati te koliko će u školovanje uložiti, ovisi ponajprije o letjelici kojom želi upravljati, potom i o stjecanju odgovarajućih dozvola (licenci) ili certifikata. Školovati se može u Hrvatskoj ili u inozemstvu. Na primjer, u Hrvatskoj postoji nekoliko letačkih klubova i škola koje nude tečajeve letenja za različite vrste letjelica, od jedrilica i motornih zmajeva do manjih aviona. Nude se i obuke za stjecanje dozvola privatnog i komercijalnog pilota.

Cijene tih edukacija mogu varirati ovisno o vrsti zrakoplova i obimu obuke, no uobičajeno se kreću u rasponu od nekoliko tisuća do nekoliko desetaka tisuća eura, ovisno o tome želi li se budući pilot baviti zrakoplovstvom rekreativno ili profesionalno. Također treba imati na umu da postoji određen minimum sati letenja koje je potrebno ispuniti kako bi se stekla dozvola ili certifikat, što utječe na ukupnu cijenu obuke.

Obuka profesionalnih pilota započinje teorijskim dijelom, koji se obično sastoji od 750 sati predavanja iz područja kao što su aerodinamika, meteorologija, navigacija, pravila letenja, sigurnost i slično. Nakon teorijskog dijela, slijedi praktična obuka na simulatorima i u zrakoplovima, uključujući letove u kontroliranim uvjetima, noćne letove i letove na instrumente. Svi spomenuti dijelovi obuke uključuju i u većem dijelu obuku u izvanrednim uvjetima kao što su otkazi sustava i operacije u lošem vremenu itd.

Kako postati pilot komercijalnog zrakoplova?

Uvjeti za stjecanje dozvole prometnog pilota u Hrvatskoj propisani su Zakonom o zračnom prometu, Pravilnikom o uvjetima i načinu stjecanja, izdavanja, obnavljanja i produžavanja dozvole i ovlaštenja zrakoplovnom osoblju – pilotima aviona te drugim relevantnim propisima Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (CCAA). Više o različitim dozvolama možete doznati na ovoj poveznici.

Uglavnom, za stjecanje dozvole prometnog pilota potrebno je ispuniti mnoštvo uvjeta, od minimalne dobi od 21 godine, medicinskih, odnosno zdravstvenih uvjeta, završene teorijske i praktične obuke, posjedovanja dozvole, a potom slijedi još i dodatna obuka u aviokompaniji u kojoj će pilot završiti obuku za određeni tip zrakoplova kojim će upravljati. Pritom svi piloti moraju govoriti i engleski jezik koji je „službeni jezik“ avijacije. U Croatia Airlinesu, mladi piloti obično započinju svoju karijeru kao kopiloti ili prvi časnici na manjem turbo prop zrakoplovu, a nakon stjecanja dovoljno iskustva, mogu prijeći na veći mlazni tip zrakoplova te postati kapetani ili zapovjednici zrakoplova.

U Europi, pa tako i u Hrvatskoj, EASA (European Union Aviation Safety Agency), odnosno regulatorno tijelo koje određuje uvjete za stjecanje certifikata kapetana komercijalnog zrakoplova, određuje da pilot kapetan mora imati najmanje 1500 sati leta, uključujući najmanje 500 sati leta na putničkim zrakoplovima. Mora biti stariji od 21 godine, proći sve potrebne obuke i testove, uključujući teorijsku, letačku i simulatorsku obuku, mora proći sve potrebne medicinske preglede i tek kad su svi ti uvjeti zadovoljeni, može postati kapetan zrakoplova. U praksi su te brojke i mnogo veće jer ovise i o dinamici i o potrebama kompanije za koju pilot radi, pa rijetko piloti postaju zapovjednici zrakoplova s minimalnim brojem sati.

Radni dan pilota

U ovom kontekstu svakako je poželjno demistificirati zanimanje pilota ili, bolje rečeno, ipak ga treba lišiti dijela romantike. Iako su piloti doista povlašteni kada je riječ o fascinantnim pogledima iz kokpita, letenje je tek dio ovog zanimanja koje uključuje niz poslova prije i nakon letenja. Ponekad se piloti za let pripremaju i dan ranije ako je njihovo odredište, primjerice, zračna luka u kojoj prije nisu bili i čije propise ne poznaju dovoljno.

Zamislite li da na put krećete u ranim jutarnjim satima, vaši piloti (jer u putničkim zrakoplovima su najmanje dva pilota, kapetan i prvi časnik-kopilot), su već odavno u poslu, možda su prvu pripremu već obavili kod kuće i prije dolaska u zračnu luku. U prostorijama kompanije u zračnoj luci zajednički pregledavaju obavijesti i izvješća, posebice detalje o vremenskim uvjetima na njihovoj ruti, planove leta i moguće zračne luke u slučaju preusmjeravanja, donose odluke o gorivu, održavaju brifing sa svim članovima posade prije leta gdje se raspravlja o detaljima poput tehničkog statusa zrakoplova, vremenu, planiranim i posebnim putnicima, teretu na zrakoplovu i sličnom. Piloti se obično tada i dogovore kako će dijeliti uloge pilota koji leti (pilot flying) i koji mu asistira (pilot monitoring) tijekom planiranih dnevnih letova. Zatim odlaze do zrakoplova i dodatno vizualno pregledavaju avion prije leta, započinju proces punjenja gorivom (ako već nije započet), u samom zrakoplovu se provjerava tehnički dnevnik zrakoplova, provjerava se detaljno kokpit, među ostalim i je li prisutna sva oprema za hitne slučajeve…

Lista tih poslova toliko je dugačka da zaslužuje poseban članak. No svakako možete biti sigurni da su vaši piloti za svaki pojedinačan let itekako spremni. Gotovo podjednako je dugačka lista poslova koje moraju obaviti nakon slijetanja na odredište, pa potom priprema za novi let…

Pritom uzmite u obzir da posao pilota ne podrazumijeva „klasično“ radno vrijeme od osam sati, da ne rade u uredima, da nerijetko lete noću, praznicima i blagdanima i slično. Kako bi se izbjegli umor i preopterećenost poslom, pitanje vremena za odmor iznimno je važno u ovom zanimanju. Dapače, ako se pilot osjeća umorno i iscrpljeno, on toga dana ni ne smije letjeti i dužan se je sam skinuti s leta.

Jet lag

Koliko dugo piloti (i drugi članovi posade) smiju raditi i pod kojim uvjetima, definirano je i u Hrvatskoj Pravilnikom o radnom vremenu posade zrakoplova. Važna stavka u tom pravilniku je, među ostalim, cirkadijani ritam, odnosno biološki dnevni ritam. Mora se misliti o jet lagu, odnosno poremećaju u bioritmu zbog kojeg dolazi i do poremećaja spavanja, posebno kod letova koji prolaze kroz jednu ili više vremenskih zona.

Zaključno, ovo su tek detalji o zanimanju pilota o kojem će se pisati puno više. U travnju, točnije 26. 04., obilježava se Svjetski dan pilota što predstavlja pravi povod da upoznate one koji brinu o vašem sigurnom letu te ispunjavaju vaše snove o dalekim putovanjima.  

5 1 glas
Ocijenite članak
Podijeli našu objavu prijateljima
HSPP PR
HSPP PR
Članci: 4
Pretplatite se
Obavijesti o
guest
0 Comments
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline povratne informacije
Pogledaj sve komentare
0
Voljeli bismo čuti Vaše mišljenje, molimo komentirajtex